Telefon   +48 792 121 800

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Co wolno kierowcy karetki?

Karetka stanowi istotny element systemu udzielania pomocy w nagłych wypadkach. Służy do szybkiego transportowania pacjentów, którzy potrzebują pilnej opieki medycznej, ze szczególnym naciskiem na sytuacje, gdy istnieje poważne zagrożenie ich życia. Wykorzystuje się je również do transportu poszkodowanych oraz chorych, których stan jest stabilny (np. są przenoszeni między różnymi placówkami szpitali) lub do przewozu krwi, narządów oraz sprzętu, niezbędnego do ratowania zdrowia i życia. Co jednak stanie się, jeśli na ulicy powstanie korek uniemożliwiający sprawne dotarcie na miejsce zdarzenia lub sytuacja będzie wymagała interwencji dodatkowego sanitariusza? Właśnie z tego powodu kierowcy karetek posiadają specjalne uprawnienia, umożliwiające im pracę w szczególnie trudnych warunkach.

Komu wolno zostać kierowcą karetki?

Ze względu na znaczne obciążenie fizyczne i psychiczne oraz wymagane umiejętności nie każdy może zostać kierowcą karetki. Przede wszystkim musi to być osoba, która ukończyła 21 lat oraz uzyskała prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Zwykle jest to kategoria B, jednak coraz więcej samochodów ratowniczych jest zaopatrzonych w specjalistyczny sprzęt, który wraz z personelem oraz pacjentem waży ponad 3,5 tony, przez co takie karetki w świetle przepisów są samochodami ciężarowymi wymagającymi do prowadzenia prawa jazdy kategorii C. Kierowca karetki musi również posiadać aktualne zaświadczenia – lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych oraz psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych. Kolejnym wymogiem jest zaliczenie kursu umożliwiającego kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz posiadanie zezwolenia na prowadzenie karetki w zakresie określonej kategorii prawa jazdy. Wskazane, choć nie wymagane jest także, żeby o stanowisko kierowcy karetki ubiegały się osoby mające doświadczenie w kierowaniu pojazdami danej kategorii.

Jakie działania może podejmować kierowca karetki?

Kierowca karetki jest osobą zajmującą się przewozem osób ciężko chorych bądź poszkodowanych, a także transportem medycznym i sanitarnym. W sytuacji, gdy na miejscu zdarzenia brakuje wykwalifikowanych ratowników medycznych, kierowcy karetki wolno jest udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy przedmedycznej. Dodatkowo spoczywa na nim nie mniejsza odpowiedzialność za zdrowie i życie pacjentów niż na znajdującym się wewnątrz karetki personelu medycznym. To właśnie kierowca zajmuje się przyjmowaniem wezwań zgłaszanych przez dyspozytornię i udawaniem się na miejsce wypadków lub miejsce zamieszkania osób wymagających natychmiastowej pomocy. Kierowcy mogą również pomagać sanitariuszom przy zabezpieczaniu chorych na noszach, przenoszeniu ich oraz wkładaniu noszy do karetki.

Skuteczność interwencji w dużej mierze zależy od czasu, w jakim kierowca karetki jest w stanie dotrzeć na miejsce, a następnie przetransportować chorego do najbliższego szpitala. Polski kodeks drogowy wskazuje, że kierowy karetek mają prawo nie stosować się do przepisów ruchu drogowego, a także do znaków i sygnałów drogowych, w tym do sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie często wykorzystują oni swoją wiedzę oraz umiejętności, aby zapobiec nagłym manewrom, które mogłyby pogorszyć stan zdrowia przewożonego pacjenta. Kierowcy karetki wolno zatem:

  • przekraczać ograniczenia prędkości;
  • wyprzedzać mimo znaków zakazu czy w sposób niedozwolony w normalnych warunkach;
  • przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym lub żółtym świetle;
  • parkować w niedozwolonych miejscach;
  • jeździć po liniach ciągłych;
  • wjeżdżać na ulicę pod prąd.

Te same przepisy definiują jednak, że obowiązkiem kierowcy karetki jest zastosowanie szczególnych środków ostrożności, aby nie stać się zagrożeniem dla innych uczestników ruchu drogowego. Zabronione jest więc spychanie innych pojazdów z drogi czy jazda bez zważania na duży ruch. Kodeks określa także, że karetka jest uznawana za pojazd uprzywilejowany wyłącznie w sytuacji, gdy jednocześnie wysyła niebieskie sygnały świetlne i sygnały dźwiękowe o różnych tonach. Kierowca karetki nie może zatem ignorować przepisów bez upewnienia się, czy inni uczestnicy ruchu dostrzegli jego pojazd. Jedyną instancją nadrzędną wobec karetki i innych pojazdów uprzywilejowanych jest osoba kierująca ruchem.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.